Tento e-shop využívá cookies a bez jejich použití není schopen správně fungovat. Snažíme se vylepšovat služby i díky analýze informací. Nebojte, vše bedlivě střežíme.
Vše co potřebujete vědět o Admirálu Kuzněcovovi.
Základní informace | |
Typ | letadlová loď |
Třída | Projekt 1143.5 |
Jméno podle | Nikolaj Garesimovič Kuzněcov |
Zahájení stavby | 22. února 1983 |
Spuštění na vodu | 5. prosince 1985 |
Uvedení do služby | 21. ledna 1991 |
Technické údaje | |
Výtlak | 67 500 t |
Délka | 304,5 m |
Šířka | 71 m |
Ponor | 11 m |
Rychlost | 32 uzlů |
Posádka | 1200 |
Výzbroj | 12× P-700 Granit 18× SA-N-9 Gauntlet |
Letadla | Suchoj Su-33 Suchoj Su-25 UTG Kamov Ka-27 ASW / AEW MiG-29K (po modernizaci) |
zdroj: youtube.com
Admirál Kuzněcov je jedinou letadlovou lodí ruských námořních sil. Původně byla postavena jako jedna ze dvou lodí stejnojmenné třídy z jehož paluby měly hlavně startovat letouny Suchoj Su-33 a vrtulníky Kamov Ka-27. Tato vlajková loď Severní floty VMF strávila většinu času v docích, sporadické plavby i přístavní služby byly komplikované nespolehlivými pohonnými hmotami a nevyhovujícím zázemím pro posádku.
Na přelomu roku 2016 a 2017 se uskutečnilo první bojové nasazení nosiče, a to během ruské intervence v Sýrii, kdy z něj působily i nové letouny MiG-29K nebo vrtulníky Ka-52K. Zároveň se také projevil špatný technický stav a zanedbaná údržba, což média a odborníci označili jako „nejochořelejší válečná loď na světě“. Od září se na Kuzněcovu prováděly dlouho odkládané střední opravy a modernizace. V noci z 29. na 30. října došlo v opravárenském závodě v Murmansku k vážné nehodě, při níž jen díky velkému úsilí posádky loď unikla z potápějícího se plovoucího doku PD-50. Po ztrátě jediného dostupného doku přišel nedostatek servisních kapacit, takže dokončení oprav a návratu lodě do služby bylo v ohrožení.
12. prosince 2019 během oprav v murmanském přístavu vypukl na palubě lodi požár.
zdroj: youtube.com
Stavba a pojmenování
Loď byla konstruována v loděnici Jižní Nikolajev v Nikolajevě na Ukrajině. 22. února byl její kýl položen, 5. prosince 1985 byla spuštěna na vodu a 21. ledna 1991 byla zařazena do výzbroje Sovětského námořnictva. Plně dokončena byla až v roce 1995. Jde o jednu ze dvou lodí své třídy, tedy o letadlový křižník. Druhé nedostavěná jednotka byla odkoupena Čínou, kde byla dokončena a zařazena do čínského námořnictva pod jménem Liao-ning.
Už od samotného počátku měla loď různá jména. Její první jméno bylo Riga, v listopadu 1982 byla přejmenována na Leonid Brežněv, v srpnu 1987 na Tbilisi a 4. října 2000 na Admirál Flota Sovětskogo Sojuza Kuzněcov, zkráceně Admiral Kuzněcov, podle admirála Nikolaje Garesimoviče Kuzněcova.
zdroj: youtube.com
Plánovaná modernizace
Loď měla v 2012 projít modernizací, při které měla dostat nové stíhací letouny MiG-29K, které měly nahradit stroje Suchoj Su-33, kterým v roce 2015 končila služba na lodi. A protože jsou letouny MiG-29K menší než Su-33, loď jich měla pojmout dvojnásobek.
Jako další mělo proběhnout rozšíření prostoru hangáru a výměna současné pohonné jednotky na parní turbínu nebo i nukleární reaktor. Také měla být posílena protiletadlová obrana a naopak odmontována část protilodních střel P-700 Granit. Při případné modernizaci je možná i instalace katapultu na úhlovou palubu.
zdroj: youtube.com
Nasazení
Admirál Kuzněcov je jedinou letadlovou lodí, kterou provozuje Námořnictvo Ruské federace. Její první nasazení proběhlo 15. listopadu 2016 při ruské vojenské intervenci v Sýrii, kdy stíhačky Su-33 vybavené systémem SVP-24 zlikvidovaly podle ruských zdrojů větší skupinu bojovníků teroristické organizace Džabhat Fatah aš-Šám.
Podle ruského portálu RBK stálo ruský rozpočet vyslání této lodi k břehům Sýrii asi 7,5 až 10 miliard rublů.
zdroj: youtube.com
Stav
Podle některých odborníků není loď v dobrém technickém stavu a je závislá na celkově zastaralých technologiích. Podle listu The Daily Telegraph je věčně porouchané a do černého dýmu zahalené plavidlo doprovázené remorkérem připravených lodí v případě havárie všech strojů odtáhnout.
Ministerstvo obrany Ruské federace v polovině listopadu informovalo o havárii 8 MiG-29, kterému při přistávání na Kuzněcovi selhaly oba motory. V prosinci 2016 pak havaroval víceúčelový stíhací letoun Suchoj Su-33 ve Středozemním moři při pokusu o přistání. Po těchto dvou nehodách byla všechna letadla z Admirála Kuzněcova přesunuta na ruskou leteckou pozemní základnu Hmimim, až do té doby, dokud technické problémy s přistáváním letadel na palubě lodi nebudou vyřešeny.
Dne 12. prosince 2019 na letadlové lodi vypukl požár. Stalo se to v opravárenském doku v Murmansku, kdy během svařování dopadla jiskra do podpalubí, kde se vznítil skladovaný mazut. Požár byl uhašen v ranním hodinách následujícího dne. Během této události bylo zraněno 12 lidí a jeden námořní důstojník zemřel.
Ruský list Kommersant škody na plavidle vyčíslil na 95 miliard rublů, což je asi 35 miliard korun, přičemž hodnota křižníku má být 110 miliard. Není tedy jasné, zda se oprava plavidla vůbec vyplatí.
Příspěvek Vše co potřebujete vědět o Admirálu Kuzněcovovi. pochází z Terčík.cz
Komentáře
Diskuze je prázdná.