Admirál Kuzněcov byl poprvé nasazen v Sýrii.

Admirál Kuzněcov byl poprvé nasazen v Sýrii.

02. 01. 2020, 13:52

Ruský letadlový křižník Admirál Kuzněcov se po čtyřech měsících vrací domů. Jeho zapojení v Sýrii stálo až 10 miliard rublů, kdy během plavby tohle dýmající plavidlo vzbuzovalo spíš úsměšky. Pro Rusko ale tato plavba znamenala splněný cíl, že svou jedinou letadlovou loď po letech otestovali v bojové misi.

zdroj: youtube.com

Admirál Kuzněcov se společně se sedmi doprovodnými plavidly vrátily ve čtvrtek do domovského přístavu v Severomorsku. O dva dny dříve novináři ze zpravodajského serveru RBK zveřejnili kalkulaci nákladů na plavbu jediné ruské letadlové lodi ke břehům Sýrie.

Největší položku představují ztracené letouny MiG-29 a Su-33, protože jejich náhrada vyjde až na 6,7 miliardy rublů, tedy 2, 86 miliardy korun. Oba stroje se při přistávání zřítiliy do moře, piloti se povedlo zachránit.

Podle ministerstva obrany z Admirála Kuzněcova odstartovali letci k celkem 420 bojovým misím, což vyšlo celkem na 1,5 miliardy rublů, takže jeden nálet za 3,5 milionu rublů. Michael Kofman, vojenské analytik, ale oficiální čísla zpochybňuje, podle něj stroje z Kuzněcova podnikly asi jen 150 náletů.

Admirál Kuzněcov ujel během svého prvního ostrého nasazení celkem 9800 kilometrů a spotřebovala 13 600 tun paliva v hodnotě 303 milionů rublů. Pokud k tomu připočteme i doprovodné lodě, cena se vyhoupne až na 1,5 miliardy rublů. Náklady na stravu pro posádku se podle RBK dostaly až na 325 milionů rublů.

Celkové náklady se tedy podle ruských novinářů pohybují mezi 7,5-10 miliardami rublů, což je 3,2- 4,3 miliard korun. Pro porovnání můžeme vzít údržbu a  provoz jedné americké letadlové lodim který vyjde na 300 milionů dolarů, takže asi 7,6 miliard korun.

zdroj: youtube.com 

Černý dým nad La Manche

 

Loňský rok 15. října vyjelo více než tři sta metrů dlouhé plavidlo o maximálním přetlaku 61 390 tun ke břehům Sýrie. Zastaralý letadlový křižník vypouští při plavbě kanálem La Manche černý dým, který ve světě vyvolává posměšky a u Rusů pocity zahanbení. Severoatlantická aliance po celou dobu plavidlo bedlivě sledovala, problém byl jen s tím, zda mají členské země NATO Kuzněcova vpustit do svých přístavů.

Vojenské zapojení na Blízkém východe pro ruské námořnictvo představovalo hlavně možnost poprvé naostro vyzkoušet plavidlo, které vlastní cca 25 let a většinu času strávilo v přístavu. Experti hlavně upozorňovali, že Rusové letadlovou loď v Sýrii nepotřebují, protože tam mají svoji leteckou základnu.

Vojenské publicista Lukáš Visingr uvedl: „Byla to jeho první skutečná bojová plavba a z tohoto pohledu to pro Rusy bylo k nezaplacení. Ve srovnání s tím co tam ruské letectvo používá ze země a dálkovými bombardéry startujícími z Ruska nehrály údery letadel z Kuzněcova velkou roli. Faktický účinek byl malý, ale ruskému námořnictvu šlo o to, aby získalo zkušenosti. A to stálo i za ztrátu těch dvou letadel.“

zdroj: youtube.com 

Ruské útoky v Sýrii z letadlové lodi:

Experti se shodli na tom, že největší sílu v konvoji do Sýrie nepředstavoval Admirál Kuzněcov, ale bitevní křižník Petr Veliký. Petr Veliký je plavidlo s jaderným pohonem o výtlaku 23 750 tun, které je naplněno protilodními raketami, bylo navrženo na sklonku SSSR pro ničení amerických letadlových lodí.

Cesta Petra Velikého byla spíš symbolická, protože nasazení jeho moderních zbraní proti syrským povstalcům by bylo příliš drahé. Analytik Mark Galeotti, který působí v Česku, řekl: „Chtěli tak NATO ukázat, aby si svojí schopností kontrolovat Středozemní moře nebylo příliš jisté.“

zdroj: youtube.com 

Vyhazování peněz?

Nyní čeká Admirála Kuzněcova modernizace. K tomu se vyjádřil Visingr: „Minimálně odstraní šachty pro dálkové protilodní střely a zvětší hangár, měly by se zmodernizovat radiolokátory. Ta loď je objektivně stará, jenže Rusové nic moc jiného nemají. Američané mají jedenáct letadlovek, ale v každou chvíli mají tři nebo čtyři v údržbě. Rusové mají všeho všudy jednu, takže nároky, které na ni kladou, jsou strašné.“

Ruské vojsko se ale může těšit na plavidlo nové generace. Už rok a půl vojenští konstruktéři vyvíjejí těžkou letadlovou loď Štorm, která by se měla vyrovnat velkým letadlovým lodím Spojených států. „První exemplář by se měl jmenovat Maršál Žukov. Stavět by se měl však začít až v roce 2025, a to je optimistický předpoklad. Takže Kuzněcov se bude plavit ještě minimálně 20 let,“ dodává Visingr.

zdroj: youtube.com 

Někteří odborníci soudí, že Rusko by se nemělo pokoušet Spojeným státům ve stavbě letadlových lodí konkurovat. Vojenský analytik a bývalý kapitán Maxim Šepovalenko uvedl: „Letadlové lodi jsou pro ruské námořnictvo vyhazováním peněz.“ Podle něj by se námořnictvo mělo soustředit spíše na modernizaci jaderných ponorek.

Visingr upozorňuje, že tento spor započal už po rozpadu Sovětského svazu, vysvětluje: „Námořnictvo na rozdíl od pozemního vojska, letectva a strategických raket muselo hledat smysl existence. Rusko je na rozdíl od USA kontinentální mocnost a úkolem námořnictva vždy bylo chránit pobřeží a ponorky s balistickými raketami. Dnes tam stále existuje spousta lidí, kteří vyrostli v SSSR a nechtějí přijmout fakt, že námořnictvo slouží k projekci síly a šíření moci a vlivu.“

Podle něj jsou již dnes v ruských vojenských kruzích lidé, kteří to začínají chápat. Hodnotí to se slovy: „Nasazení Kuzněcova ukazuje, že toho schopní jsou. Ve srovnání s Američany budou tahat vždy za kratší konec provazu, ale už si uvědomují, že konec toho provazu nemůže být zas až tak krátký.“

zdroj: youtube.com 

Letadlové lodě se podle jeho slov do2nakonec prosadí. I přes geopolitické ambice Číny, jejíž první letadlová loď Liao-ning je přestavěná sesterská loď Admirála Kuzněcova

Příspěvek Admirál Kuzněcov byl poprvé nasazen v Sýrii. pochází z Terčík.cz

Komentáre

Diskusia je prázdna.

Tento e-shop využívá cookies a bez jejich použití není schopen správně fungovat.  Snažíme se vylepšovat služby i díky analýze informací. Nebojte, vše bedlivě střežíme.